ANALISIS ISI KONTEN IG @REVIVALTVID SEBAGAI MEDIA INFORMASI BERITA MOBILE LEGENDS DALAM MENINGKATKAN ENGAGEMENT

research
  • 12 Mar
  • 2025

ANALISIS ISI KONTEN IG @REVIVALTVID SEBAGAI MEDIA INFORMASI BERITA MOBILE LEGENDS DALAM MENINGKATKAN ENGAGEMENT

Instagram is an effective social media platform for communication and information dissemination, both general and specific. One of the accounts that serves as an online information media is @revivaltvid, which provides news related to Mobile Legends. This study aims to evaluate the effectiveness of this account as an information medium, using a qualitative interpretive approach with Ferdinand de Saussure's semiotic analysis. This analysis examines the system of signs consisting of the signifier and the signified. The research findings contribute significantly to digital communication studies, serving as an academic reference for the relationship between social media and audiences in e-sports, as well as developing effective engagement strategies on Instagram.

 

Keywords: Communication Analysis, Social Media @revivaltvid, Ferdinand de Saussure’s Semiotics



Unduhan

 

  • Surat Keterangan Jurnal.pdf

    Surat Keterangan Jurnal

    •   diunduh 6x | Ukuran 225,307
  • Jurnal.pdf

    Jurnal

    •   diunduh 6x | Ukuran 4,746,402

REFERENSI

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. CV. Syakir Media Press. Anggraini,P.,&Cindoswari,A.R.(2024).EfektIIIitasPemanfaatanMediaSosialInstagram oleh Diskominfo Kota Batam Sebagai Alat Untuk Menyampaikan Informasi Kepada Masyarakat. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 47–54.Asfar,A.M.I.T.(2019).AnalisisNaratif,AnalisisKonten,danAnalisisSemiotik.ResearchGate,1,1–3.Atmoko,B.D.(2012).InstagramHandbookTipsFotografiPonsel.Mediakita. Eriyanto. (2015). Analisis Isi. Prenadamedia Group.Fanani, F. (2013). Semiotika Strukturalisme Saussure. Jurnal The Messenger, 5(1), 10.Fraenkel, Jack R., Wallen, N. E. (2009). How to Design and Evaluate Research in Education. McGraw-Hill Higher Education, 0, 707.Hanifah, L. N. (2022). The EffectIIIeness of Hospital Instagram Accounts in Serang Regency in COVID-19 Health Promotion. Jurnal UnIIIersitas Airlangga, 21(March 2020), 13.Herlina, N. (2017). EfektIIIitas Komunikasi Akun Instagram @sumbar_rancak Sebagai MediaInformasi Online Pariwisata Sumatera Barat. Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(2), 1–12.Hermawan,S.,&Amirullah.(2016).MetodePenelitianBisnisPendekatanKuantitatif & Kualitatif.Hidayat,D.N.(2003).ParadigmadanMetodologiPenelitianSosialEmpirikKlasik.DepartemenIlmuKomunikasiFISIPUnIIIersitasIndonesia.Hubner, I. B., Virgiana Wijaya, J., & Dwi Nugraha, K. (2022). EfektIIIitas Media Sosial Instagram 
Sebagai Media Promosi Produk Flash Coffee Di Jabodetabek. Jurnal Bangun Manajemen, 1(2), 73–79. https://doi.org/10.56854/jbm.v1i2.94Husaini,M.Z.,&Kusuma,A.S.(2015). AnalisisManajemen ImpresiPemainGame Moblie Legends: Bang Bang. 6.Husna,I.,&Hero,E.(2022).AnalisisSemiotikaFerdinandDeSausuresMaknaPesan Iklan Rokok A Mild Versi Langkah. Journal of Discourse and Media Research, 1(01), 44–59.Ihsan, A. (2018). EfektIIIitas Komunikasi Akun Facebook @erjemedia Dalam Menyebarkan Informasi Dakwah. JOM FISIP, 5(1).Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology (2nd ed.). Sage Publications.Larasati, P. K. P. (2022). EfektIIIitas Content Creator Dalam Strategi Promosi Di Era Digital. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi,DanPendidikan,2(1),121–128. https://doi.org/10.54443/sibatik.v2i1.507Lidara,A.(2022).EfektIIIitaspenggunaanmediasosialinstagram@Infopku_sebagai media informasi online Kota Pekanbaru. UIN Suska Riau (Skripsi), 5317, 1–84.Marshall, C., & Rossman, G. B. (1995). Designing QualitatIIIe Research. SAGE Publications.Maulana, A. R., Suryandari, I. H., & Kristanto, A. T. (2024). Analisis Valuasi Aset Virtual Dalam Game Mobile Legend. Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan, 20(1).Milhinhos, P. (2015). The Impact of Content Marketing On Attitudes and Purchase Intentions of Online Shoppers: The Case of Videos & Tutorials and User-Generated Content. Brazilian School of Public and Business Administration.Mulyana, D. (2017). Ilmu Komunikasi suatu Pengantar (21st ed.). PT. Remaja Rosdakarya.Nasrullah, R. (2015). Media Sosial Perspektif Komunikasi, Budaya dan Sosioteknologi. Simbiosa Rekatama.Nurudin. (2016). Ilmu komunikasi : ilmiah dan populer. Rajagrafindo Persad. Puspita,Y.(2015).PekommasJurnalPenelitianKomunikasi,InformatikadanMediaMassa.PekommasJurnal PenelitianKomunikasi, InformatikaDanMedia Massa, 18(3), 151–224.Rakhmawati, N.A.,Purba, E.S., Engedi, K.C., Gemilang,V.O.,Salsabila,A.R., & Billah, A. M. (2020). Analisis Perilaku Verbal Pemain Mobile Legends Berusia 13-17TahunSecaraDaring.JurnalHumonioraBimaSaranaInformatika,20(2), 106–111.Rodin, R. (2021). Teori dan Praktik Pengorganisasian Dokumen Perpustakaan dan Informasi. Lembaga Chakra Brahmanda Lentera.Romadlon,M.A.(2022).AnalisisIsiTrashTalkingpadaKontenGameOnlineMobileLegenddiAkun YoutubeBrandonKent. UnIIIersitasBhayangkaraSurabaya.Roosinda, W. F., Lestari, N. S., Utama, A. G. S., Anisah, H. U., Siahaan, A. L. S., Islamiati, S. H. D., Astiti, K. A., Hikmah, N., & Fasa, M. I. (2021). Metode penelitian kualitatif. Zahir Publishing.Sugiyono.(2013).MetodePenelitianKuantitatif,KualitatifdanR&D.Alfabeta. Sutabri, T. (2004). Analisa Sistem Informasi (1st ed.). ANDI.Widaya, M., Susilo, D.,& Mulia, U. B. (2024). Analisis Konten Instagram @mpl. id dalam Mempromosikan Olahraga Elektronik Gim Daring Mobile Legends. Jurnal Penelitian Sosial Ilmu Komunikasi, 8(2), 132–141.